»  بیشتر بدانید   »   تعمیر و سرویس پمپ سمپاش

تعمیر و سرویس پمپ سمپاش

عیب یابی و نگهداری پمپ های دیافراگمی

در این بخش به تعمیر پمپ سمپاش می پردازیم. پمپ های نوع دیافراگی به دلیل کاربرد گسترده در سمپاش ها به ویژه انواع پشت تراکتوری،فرقونی و….. از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. از این رو، در این قسمت به عیب یابی، تعمیر، سرویس و نگهداری این نوع پمپ ها پرداخته می شود.

تعمیر وسرویس بخش های مختلف پمپ

  1. تعویض روغن و بررسی میزان سطح روغن
  2. وجود آب در روغن
  3. خیس بودن/ نشتی از قسمت سوپاپ های فشار و مکش
  4. هدر رفت روغن از قسمت جلویی کاسه نمد محور محرک
  5. پمپ با سر و صدا کار می کند و به طور یکنواخت عملیات پمپاژ انجام نمی شود (دل زدن سم پاش)
  6. پمپ تق تق می کند و به صورت منظم کار نمی کند و جریان آن کافی نیست.
  7. پمپ داغ کرده است (بیش از حد گرم شده است)
  8. تعویض دیافراگم

الف) تعویض روغن/ بازدید میزان سطح روغن

در تعمیر پمپ سمپاش اجزای داخلی پمپ را می توان توسط دو دریچه جلو وعقب مطابق شکل بیرون آورد.

این امر بسیار مهم بوده وباید ازتخلیه شدن کامل روغن داخل پمپ اطمینان پیدا کرد. عدم این اقدام سبب خواهد شد تا روغن جدید نیز آلوده شود. بنابراین  برای تخلیه روغن باید با برداشتن درپوش روغن و باز کردن پیچ هوا به سرعت تخلیه شدن روغن موجود در داخل پمپ کمک کرد.

قبل از پرکردن مخزن از بسته بودن دریچه تخلیه  توسط واشر آبندی نو مطمئن شوید. پمپ از طریق مخزن مجددا پر می شود. لازم به ذکر است برداشتن پیچ تخلیه هوا از انباشته شدن هوا درفضای داخل پمپ جلوگیری می کند. زمانی که روغن به اندازه کافی در داخل مخزن ریخته شود، از قسمت بالای پیچ تخلیه هوا نمایان خواهد شد و این یعنی مخزن پمپ از روغن پر شده است. بعد از پر شدن مخزن باید پیچ تخلیه هوا و درپوش در جای خود قرار گیرد. پمپ مجددا برای مدت کوتاهی راه اندازی می شود و میزان سطح روغن مورد بررسی قرار گیرد.

اگر بعداز مدتی پمپ از کار بیفتد این موضوع غیر عادی نیست: به دلیل اینکه پمپ از روغن خالی شده و باید در حدود 1دقیقه کارکند و بعد از آن باید میزان سطح روغن موجود در داخل مخزن پمپ مورد بررسی قرار گیرد. لازم به ذکر است در این مواقع نباید سریعا به داخل مخزن روغن موجود در داخل مخزن پمپ بالا نیامد، می توان با برداشتن درپوش مخزن واضافه کردن روغن آن را به سطح مورد نظر رسانید.

ب) وجود آب درروغن

علت این موضوع می تواند نشتی از دیافراگم باشد. بنابراین ابتدا باید روغن موجود در پمپ تخلیه شود، سپس درپوش یا درپوش های دریچه برداشته شود و دیافراگم ها مورد بررسی قرار گیرد. در صورت وجود خرابی، پیچ دیافراگم آسیب دیده توسط آچار مناسب شل شود.

توجه: پیچ ها با احتیاط باز شوند به دلیل اینکه ممکن است پیچ ها به دیافراگم چسبیده باشند، بعداز باز کردن پیچ ها و خارج کردن دیافراگم معیوب، دیافراگم جدید جایگزین شود و صفخات دیافراگم توسط پیچ بر روی هم سوار شوند.

بعد از سوار شدن اجزای دیافراگم سر پوش پمپ مجددا در محل خود قرار می گیرد. پیچ های M10 دیافراگم باید به منظور سفت شدن با چسب های نسبتا قوی، چسب کاری شوند.

 

بعد از اینکه درپوش پمپ در جای خود قرار داده شد، پیچ های M12 به صورت ضربدری در جهت عقربه های ساعت سفت شوند. پس از سفت شدن پیچ ها، محور محرک مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته شود و روغن تازه در داخل مخزن ریخته شود. به خاطر داشته باشید که پیچ جریان هوا که در قسمت انتهایی مخالف پمپ منتهی به مخزن است باز باشد. مخزن بیش از حد پر از روغن نشود و برای تعیین کردن نوع مناسب روغن به برچسب روی پمپ مراجعه شود.

 

ج) خیس بودن / نشتی از قسمت سوپاپ های فشار ومکش

علت این موضوع می تواند آسیب دیدن اورینگ در قسمت سوپاپ مکش یا انباره فشار باشد. برای حل این مسئله در ابتدا باید روغن تخلیه شود. سپس پیچ درپوش سوپاپ دریچه باز شود و اورینگ ها مورد بررسی قرار گیرد. در صورت وجود خرابی در آنها باید سوپاپ مکش و انباره فشار از محل جایگاه خود خارج شوند و اورینگ های آسیب دیده تعویض شوند. سوپاپ ها مجددا در جای خود نصب شوند.

در آخر درپوش پمپ در محل خود قرار گیرد. واشر های فنری توسط پیچ به صورت ضربدری سفت شوند. محور محرک مورد بررسی قرار گیرد، روغن تازه ریخته شود. برای نوع و کیفیت روغن به برچسب روی پمپ مراجعه شود.

د) هدر رفت روغن از قسمت جلویی کاسه نمد محور محرک

هدر رفت روغن می تواند ناشی از معیوب بودن کاسه نمد باشد که برای حل این موضوع، ابتدا باید کاسه نمد معیوب را با ابزار مناسب خارج کرد. دقت شود که سطح آب بندی آسیب نبیند. رینگ محور آبندی جدید مورد گریس کاری قرار گیرد و سپس بر روی محل مورد نظر با ابزار مناسب سوار شود. در تعمیر پمپ سمپاش باید دقت کافی داشته باشیم.

 

ه) پمپ با سرو صدا کار می کند وبه طور یکنواخت عملیات پمپاژ انجام نمی شود

دلیل این امر می تواند به سه عامل بستگی داشته باشد:

1) عدم وجود یا کاهش فشار در انباره

2) دیافراگم فشار انباره معیوب شده است.

3) گرفتگی فیلتر مکش.

برای تعمیر پمپ سمپاش یا حل مشکل اول باید فشار موجود در انباره را طبق دستورالعمل راهنما تنظیم کرد. مشکل بعدی که احتمالا ناشی از جمع شدن/ نفوذ آب به داخل انباره فشار است. به همین منظور ابتدا باید پوشش پمپ را باز کرده و مورد بررسی قرار گیرد. درصورت آسیب دیدگی دیافراگم، تعویض شود. در انتها دیافراگم، به یک لایه نازک از گریس آغشته شده و درپوش را بسته و مجددا سفت کنید. در صورت گرفتگی فیلتر مکش، باید آن را تمیز کرده و در صورت نیاز تعویض شود.

 

و) پمپ تق تق می کند وبه صورت منظم کار نمی کند وجریان آن کافی ست

احتمالا این امر ناشی از معیوب بودن یکی از سوپاپ های فشار و یا مکش، کثیف شدن سوپاپ با یک جسم خارجی و یا موضوع دیگر ورود ناقص هوا که مربوط به معیوب بودن سوپاپ ها و یا اتصالات نا مناسب بست شیلنگ باشد. برای تعمیر پمپ سمپاش و حل مشکل اول، ابتدا باید روغن را تخلیه سپس درپوش پمپ را باز کرده و هردو سوپاپ فشار و مکش مورد بررسی قرار گیرند. سوپاپ معیوب را از جایگاه یا محل خود، خارج کرده و هرگونه آلودگی که در این قطعه وجود دارد تمیز و خارج شود. در انتها مجددا درپوش پمپ را در محل خود قرار داده و واشرهای فنری  را با پیچ ها به صورت ضربدری سفت شوند. درخصوص مشکل دوم باید شیلنگ مکش و بست شیلنگ مکش تعویض شوند.

 

ن) پمپ داغ کرده است ( بیش از حد گرم شده است)

سطح روغن بسیار پایین است. در این حالت مجددا آن را پر کرده و برای اطلاعات بیشتر به بخش تعویض و بررسی میزان سطح روغن مراجعه شود. دلیل بعدی می تواند ناشی از معیوب بودن اجزای نیروی محرک پمپ باشد که برای حل این مسئله ابتدا باید روغن را تخلیه کرده و پمپ را به صورت کامل پیاده کرد، سپس اجزای آن را از لحاظ آسیب دیدگی مورد بررسی قرار داد و اجزای معیوب را با نوع سالم تعویض کرده، سپس بر اساس دستورالعمل روی هم سوار کرد.

 

ی) تعویض دیافراگم

ابتدا باید پیستون پمپ را به کنار خوابانده تا درپوش را خارج کرد. توجه داشته باشید تعویض دیافراگم ها به صورت همزمان امکان پذیر نیست، بلکه هر قسمت باید به صورت مجزا تعویض شود تا از نشت روغن جلوگیری شود. در صورتی که تمامی سوپاپ های مکش و فشار به صورت همزمان برداشته شود فشار و مکش به درستی در انباره تامین نخواهد شد. به همین منظورتا زمانی که یک دیافراگم در حال تعویض است فقط یک سوپاپ باز می شود و این عملیات قبل از آنکه سوپاپ بعدی باز شود باید آن را به صورت کامل نصب و سوار کرد.

لاستیک دیافراگم پمپ
لاستیک دیافراگم پمپ

از نشت روغن قبل از انجام عملیات، باید روغن مخزن را به صورت کامل تخلیه شود. برای تعمیر قسمت دیگر پمپ، باید آن را به طرف دیگر قرار داده تا از نشت روغن به داخل محفظه روغن جلوگیری شود. سپس درپوش پمپ را بسته وآن را بلند کنید. در انتها پیچ دیافراگم را شل کرده و آن را خارج کرده و رینگ مربوطه را بیرون آورده و بعد از بررسی و تمیز کردن مجددا سوار شود. دیافراگم جدید باید بر روی صفحه مد نظر و محل سوراخ های پیچ دیافراگم تنظیم شود و به منظور بستن دیافراگم، پیچ ها را تمیز کرده و با استفاده از چسب مخصوص آنها را سفت کنید.

 

احتیاط:

هنگام قرار گرفتن درپوش بر روی پمپ، دیافراگم را با انگشان دست از قسمت بالا طوری گرفته تا از فشرده شدن آن جلوگیری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *