»  بیشتر بدانید   »   روش کنترل سمپاش های بالدار

روش کنترل سمپاش های بالدار

روش کنترل سمپاش های بالدار جهت راه اندازی 

سمپاش های پشت تراکتوری بالدار یکی از بهترین انواع سمپاش های مورد استفاده در جهان می باشد. شرکت گلپا صنعت ایرانیان تولید کننده ادوات کشاورزی می باشد. سم پاش های بومدار مکانیکی شرکت گلپا صنعت ایرانیان در لیتراژ مختلف تولید می شود. در ادامه روش کنترل سمپاش بالدار را خواهیم گفت:

سمپاش های  بالدار در ظرفیت مخازن 400، 600 و 800 لیتری تولید می شود.

سمپاش 600 لیتری بال 12 متر مکانیکی

 

معمولا در این سمپاش ها نازل ها کنار هم همپوشانی کرده و به صورت یکنواخت سطح مزرعه را کاملا می پوشاند. با استفاده از تی جت های مناسب، بادبردگی و تلفات سم کاهش یافته و تمام سطح گیاه آغشته به محلول سمی می گردد.

میزان لهیدگی محصولات در مزارع دارای اهمیت بالایی می باشد. مثلا اگر از چرخ های پهن برای تراکتور استفاده شود، میزان خسارت وارده 8 الی 12 درصد محصول می باشد. لذا برای کاهش خسارت لازم است تا تسطیع مزارع صورت گرفته و از تکلونوژی های پیشرفته مانند سمپاش هایی با بال بلند استفاده گردد.

مراحل کالیبراسیون سمپاش های پشت تراکتوری بالدار

  • انتخاب تی جت

نازل ها مهمترین بخش سمپاش ها هستند و محلول سمی از آنها خارج می شود. نازل باید بتاند تا محلول را به خوبی به ذرات ریز تبدیل کند.

  • فشار سمپاش

فشار سمپاشی در سمپاش های بالدار با تی جت های خطی معمولا بین 1 تا 5 بار بوده و برای مبارزه با علف هرز فشار 2 تا 3 بار  در مبارزه با آفات و بیماری ها فشار 3 الی 4 بار مناسب می باشد.

  • سرعت حرکت تراکتور

سرعت حرکت تراکتور در مزارع مکانیزه و کاملا تسطیح شده تا 14 کیلومتر در ساعت می باشد. این مقدار در مزارع کشور ما به علت ناهمواری به 4 الی 6 کیلومتر می رسد.

  • میزان محلول مصرفی در هکتار

به عنوان مثال در صورت استفاده از 8002 زرد رنگ در فشار 3 بار سرعت تراکتور 5 کیلومتر در ساعت میزان مصرف محلول در هکتار 190 لیتر خواهد بود.

کنترل وضعیت عمومی سمپاش

قبل از انجام عملیات اجرایی کالیبراسیون باید وضعیت عمومی سمپاش از قبیل:

درجه بندی میزان محلول در دو طرف مخزن صحیح باشد

شلنگ آبنما در مقابل درجات در دو طرف مخزن به صورت یکسان باشد.

درب مخزن باید به خوبی بسته باشد تا هنگام حرکت باز نشود و نشتی نداشته باشد.

کلیه اتصالات جدا از پمپ تا نازل ها کنترل شود تا چکه نداشته باشد.

شیار نازل های تی جت همگی در روی یک خط بوده و موازی با طول بال باشد. در برخی موارد جهت جلوگیری از برخورد پاشش نازل ها باهم، خطوط نازل ها را با زاویه ی بسیار کم نسبت به خط بوم نصب می نمایند که در این حالت باید خطوط تی جت ها باهم موازی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *