»  بیشتر بدانید   »   آشنایی با انواع سمپاش ها

آشنایی با انواع سمپاش ها

آشنایی با سمپاش ها

کلیات

-. براي انجام سمپاشي، از سمپاش استفاده مي شود. سمپاش ها به شكل ها و ابعاد مختلف ساخته مي شوند. در سطوح كوچك از سمپاش هاي دستي، سمپاش استوانه اي و يا سمپاش پشتي غيرموتوري استفاده مي شود.

-. در زراعت هاي وسيع و باغات، از انواع سمپاش هاي موتوري پشتي (اتومايزر و لانسي) ، سمپاش هاي چرخدار، سمپاش هاي تراكتوري و يا از هواپيماي سمپاش استفاده مي شود .

– مخزن هاي ساخته شده از جنس پلي پروپيلن PP مقاوم به نور آفتاب و داراي وزن سبك.

– خصوصيت ارگونوميكي آنها كه متناسب با ساختار بدن طراحي شده است.

– مجهز به سوپاپ اطمينان

– شيلنگ تقويت شده 2 لايه از جنس PVC

– دسته لانس با قابليت قفل شوندگي

تقسيم بندي سمپاش ها

  • سمپاشها به دو دسته محلول پاش ها و گردپاش ها تقسيم مي شوند.

هر كدام از اين دو دسته خود مي تواند در انواع مهم زير طبقه بندي شوند.

1- سمپاشهاي دستي

2- سمپاشهاي پشتي بدون موتور

3- سمپاشهاي پشتي موتوري

4- سمپاش زمبه اي موتوري

5- سمپاشهاي چرخدار موتوري

6- سمپاشهاي تراكتوري سوار

7- تريلرهاي سمپاشي

 

تقسيم بندي سمپاش ها

سمپاش های دستی

 

سمپاش های دستی که غالبا ساختمانی شبیه به تلمبع امشی دارند در منازل برای مبارزه با حشرات خانگی و در گلخانه ها و باغچه های خیلی کوچک به کار می روند.

ساختمان تلمبه امشی از یک مخزن و پمپ تشکیل شده و پیستون پمپ به وسیله دست در داخل سیلندر به حرکت درآمده و هوا را ضمن حرکت به جلو به دو قسمت نا مساوی تقسیم میکند. پیستون یک قسمت از هوا ا وارد مخزن کرده و قسمت دیگر را مستقیما در استوانه از روزنه کوچکی به خارج می فرستد. لوله باریکی در داخل مخزن تعبیه شده و مایع به وسیله فشاری که از هوای بالا در اثر حرکت پیستون حاصل می شود وارد لوله باریک شده و در انتهای لوله اثر برخورد با قسمت دوم هوا به صورت زرات بسیار ریزی در می آید. هوای درون مخزن مایع را به صورت قطرات درشت درآورده و پشت سرهم به خارج پرتاب می کند و هوای قسمت دوم این قطرات را به صورت ذرات ریز در می آورد.

               

سمپاش های پشتی موتوری

به طور کلی سمپاش هایکه مایع سم در آنها تحت فشار نباشد و قطرات مایع در اثر برخورد با جریان شدید هوا تبدیل به ذرات بسیار ریز شوند اتومایزر نامیده میشود قطرات ذرات سم در این نوع سمپاش ها در حدود 100 میکرون است. بنابراین می توان حجم معینی از مایع سم سطح بیشتری را سمپاشی نمود مشروط به اینکه غلظت محلول سمی نیز باشد.

مخزن سمپاش ها پشتی موتوری معمولا پلاستیکیبه ضرفیت 20 تا 23 لیتر می باشد. با این سمپاش در شرایط مساعد روزانه در حدود 2 تا 3 هکتار را میتوان سمپاشی کرد.کیفیت سمپاشی نیز به خاطر وجود قطرات بسیار ریز بهتر است و از چکیدن مایع سم روی برگها جلوگیری می شود. از این سمپاش با تغییرات مختصری به عنوان گردپاش نیز استفاده می شوذ. سیستم سمپاشهای اتومایزر در سمپاش های چرخدار و تراکتوری نیز وجود دارد.

         

سمپاش های موتوری زنبه ای و چرخدار موتوری

این سمپاش های موتور بنزینی و پمپ سمپاش پیستونی بوده که بر روی یک شاسی نصب می شود. برای حمل مایع سم معمولا از بشکه های جدا استفاده می شود.

این سمپاش ها دارای یک موتور بنزینی دو یا چهار زمانه با قدرت 2 تا 3 قوه اسب بخار می باشند. مخزن آنها بزرگ بوده و حدود 100 تا 200 لیتر ظرفیت دارد. پمپ مولد فشار از نوع پمپ های پیستونی موتوری است که به وسیله موتور سمپاش کار می کند. اتصال محور پمپ به موتور سمپاش به وسیله تسمه یا چرخدنده انجام میگیرد. مقدار مایع پاشیده شده معمولا در حدود 15 تا 20 لیتر در دقیقه است.

            

سمپاش های پشت تراکتوری سوارشونده

این سمپاش ها برای اتصال سه نقطه تراکتور ساخته شده اند و معمولا برروی یک شاسی مستقر می گردند. مخزن معمولا از جنس پلی اتیلن ساخته می شوند. در انواع پلاستیکی سطح مایع درون مخزن معمولا به خوبی نمایان است و حجم مایع مصرف شده معلوم می گردد. ظرفیت مخزن در انواع مختلف سمپاش های تراکتوری سوارشونده  متفاوت است و معمولا بین 200 تا 1000 لیتر است .

سمپاش 400 لیتری و 600 لیتری بوم کتابی

   

سمپاش 800 لیتری و 1000 لیتری بوم کتابی

   

سمپاش  800 لیتری و 1000 لیتری بوم نیمه هیدرولیک

        

سمپاش 800 لیتری و 1000 لیتری بوم تمام هیدرولیک

       

سمپاش 600 لیتر ی، 800 لیتری و 1000 لیتری اتومایزر

       

سمپاش 800 لیتری  و 1000 لیتری توربولاینر

    

سمپاش های کشی پشت تراکتوری

این سمپاش ها در مدل های لانس دار 1000 و 2000 لیتری در مخزن گالوانیزه و پلی اتیلن و در سمپاش های توربینی، بوم دار ها در مخزن 2000 لیتری می باشد.

سمپاش ها توسط تراکتور کشیده می شود.

سمپاش 2000 لیتری لانس دار

   

سمپاش 2000 لیتری بوم تمام هیدرولیک

سمپاش 2000 لیتری اتومایزر

سمپاش 2000 لیتری توربولاینر

خواص و متالوژی آلیاژ برنج و کاربری آن در تولید قطعات سمپاش ها

-. برنج آلیاژی است  از مس و فلز روز که نسبت آن دو در آلیاژ تعیین کننده نوع برنج با توجه به  مورد استفاده آن است.

-. برنج رنگی تقریبا زرد دارد که شبیه به رنگ طلا است.

-. در برابر کدر شدن و لکه دار شدن مقاومت می کند یعنی دیرتر اکسایش می باید.

-. برنج دارای قابلیت چکش خواری بیشتری نسبت به مس و روی است و تقریبا دمای ذوب آن بین 900 الی 940 درجه است البته سختی و نرمی آن می تواند با تغییر نسبت به مخلوط مس و روی تغییر کند.

-. مس داخل برنج خاصیت میکروب کشی به آن می دهد به همین دلیل از برنج به عنوان دستگیره و دیگر فلزات رایج در بیمارستان ها استفاده می شود.

-. فلز برنج خاصیت مغناطیسی کمی دارد و به راحتی می توان آن را از فلزات که معمولا با آن مخلوط می شود جدا کرد بدین ترتیب برنج جدا شده را دوباره بازیافت می کنند.

نکات ایمنی در سمپاشی

نظر به اینکه سموم اثرات زیانبار بر بدن انسان و حیوانات و پرندگان دارند لذا لازم است با اصطلاحاتی که روی برچسب قوطی های سموم مختلف نوشته شده است. آشنا شود.

ماده موثر:

به ترکیبات شیمیایی موجود در یک سم تجارتی که دارای خاصیت آفت کشی هستند ماده موثر گفته می شود. مثلا دیبازینون 60 درصد امولسیون دارای 60 درصد ماده موثر سمی و 40 درصد مواد همراه غیر رسمی است.

مواد همراه:

مواد همراه یا قابلیت حل شدن محلول را افزایش داده یا به عنوان ترکیبات امولسیون کننده خیس کننده عمل می نمایند و باعث رنگین شدن سم نیز می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *